مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای ائتلاف «نماد» در خراسان جنوبی، گفت: حضور در جمع شما برای من مایه افتخار است. این جمع نشان داد که خراسان جنوبی نماد واقعی همدلی و تلاش بیوقفه در حوزه آموزش و پرورش است و همه دغدغهمندان این حوزه با هم همراه شدهاند. سمیه ابراهیمی افزود: آسیبهای اجتماعی تنها با تلاش آموزش و پرورش حل نمیشود. همه نهادها باید هممسئله باشند و با مشارکت یکدیگر، راهکارهای مؤثر ارائه دهند. تجربه ائتلاف ملی ‘نماد’ نشان میدهد وقتی تمام ارکان جامعه آموزشی و مسئولان پای کار باشند، میتوان به نتایج پایدار دست یافت. مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، بر لزوم پیشگیری به جای مداخله صرف تأکید کرد و گفت: سرمایهگذاری در پیشگیری برابر با بیست برابر هزینه در مداخله و درمان است. باید از همان ابتدا به ریشههای آسیبها توجه شود و با آموزش و فرهنگسازی از بروز مشکلات جلوگیری کرد.وی با بیان اینکه نقش دانشآموزان در حل مسائل مدرسه و محله بسیار مهم است، افزود: مدرسه باید بستری برای مشارکت و نقشآفرینی دانشآموزان باشد. تنها آموزش عملی و مشارکتی میتواند مهارتهای واقعی را در آنان پرورش دهد و آنان را برای زندگی اجتماعی آماده کند.وی در ادامه، به اقدامات موفق استان در زمینه آموزش، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و فرهنگسازی اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیتهای موجود در استان، آموزش والدین، اولویتبندی مدارس پرخطر و توجه به مسائل محلی از جمله اقدامات مؤثر در کاهش آسیبهاست. وی بیان کرد: خراسان جنوبی با وجود محدودیتها، نمونهای موفق و الگو برای سایر استانهاست.
وی خاطرنشان کرد: امروز بهترین فرصت برای کار در حوزه آموزش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فراهم است. هیچ بهانهای برای کمکاری وجود ندارد، زیرا هر دانشآموز سرمایهای برای آینده کشور است و باید با همدلی و تلاش مستمر از ظرفیتهای موجود بهره ببریم.
همه شهرستانهای استان جامعه هدف طرح نماد هستند
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) تنها محدود به یک شهرستان نیست و همه شهرستانهای استان جامعه هدف این برنامه به شمار میآیند.مهدی مرتضوی اظهار کرد: اگرچه شهرستان قاین به عنوان جامعه هدف اولیه انتخاب شده بود، اما تأکید ما این است که همه دانشآموزان و مدارس استان باید تحت پوشش خدمات این طرح قرار گیرند. وی با اشاره به اهمیت آموزش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی افزود: بیش از ۸۰ درصد برنامههای نماد بر فعالیتهای آموزشی و ترویجی تمرکز دارد و هدف اصلی آن ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان است. مرتضوی با بیان اینکه بسیاری از آسیبهای بروز یافته در مدارس ریشه در کمبود آموزشهای خانوادهها دارد، ادامه داد: مدارس اولین محل بروز این مشکلات هستند و آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند پاسخگوی آنها باشد. همکاری همه دستگاهها در این زمینه ضروری است. وی بر اصل محرمانگی اطلاعات دانشآموزان در اجرای طرح نماد تأکید کرد و گفت: این نظام بر اساس رویکردهای پیشگیرانه و روانشناختی طراحی شده و در سه سطح آموزش عمومی، غربالگری و مداخله تخصصی خدمات لازم را به دانشآموزان ارائه میدهد.