خراسان جنوبی 18 مرداد 1404 - 4 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رباتیک پلی به سوی شکوفایی آترین ؛آموزش عملی ساخت ربات

شرکت فناور آترین بیرجند فراتر از آموزش سنتی، بچه ها را به تفکر خلاق، حل مسئله و ساخت محصولات واقعی مجهز می کند بطوری که تا امروز، هزاران کودک را با فناوری های نوین آشنا کرده و مسیر آموزش بومی سازی ربات های پیشرفته را هموار کرده است. به گزارش شبستان، آموزش رباتیک در کودکان، فراتر از یادگیری صرف ساخت و مونتاژ، فرصتی منحصربه‌فرد برای پرورش مهارت‌های حل مسئله، تفکر خلاق و کار تیمی فراهم می‌کند. وقتی کودکان با ربات‌ها کار می‌کنند، نه تنها با مفاهیم پایه مهندسی و فناوری آشنا می‌شوند، بلکه توانایی تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرای ایده‌های خود را نیز تقویت می‌کنند.هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شاخه‌های فناوری، نقش مهمی در ارتقای آموزش رباتیک ایفا می‌کند. ادغام هوش مصنوعی با رباتیک باعث می‌شود کودکان علاوه بر یادگیری اصول مکانیک و الکترونیک، با مفاهیمی مانند یادگیری ماشینی، تصمیم‌گیری خودکار و تعامل هوشمند با محیط نیز آشنا شوند و ذهن خود را برای آینده‌ای هوشمندتر آماده کنند.این علم به کودکان این امکان را می‌دهد که فقط مصرف‌کننده تکنولوژی نباشند بلکه خالق و نوآور در دنیای فناوری باشند. این آموزش‌ها مسیر رشد ذهنی آن‌ها را به سمت تفکر الگوریتمی، خلاقیت و نوآوری هدایت می‌کند و آن‌ها را برای مشاغل آینده که در حال تحول سریع هستند، آماده می‌سازد.با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری در جهان، اهمیت آموزش رباتیک و هوش مصنوعی در سنین پایین روز به روز بیشتر شده است. کودکان امروز با یادگیری این مهارت‌ها، پایه‌های علمی و فنی لازم برای تبدیل شدن به متخصصان آینده را می‌سازند و می‌توانند در توسعه فناوری‌های نوین سهم مؤثری داشته باشند.در نهایت، ادغام رباتیک و هوش مصنوعی در آموزش کودکان به توسعه مهارت‌های اجتماعی، همکاری تیمی و تقویت اعتماد به نفس آن‌ها نیز کمک می‌کند. این مهارت‌ها علاوه بر دنیای فناوری، در زندگی روزمره و موفقیت‌های اجتماعی آینده کودکان نقش اساسی ایفا می‌کنند.

رباتیک پلی به سوی شکوفایی خلاقیت
در کودکان و نوجوانان
مهندس «مهدیه بهنام» مدیر و مؤسس شرکت فناور آترین، مدیر آموزشگاه فناوری و الکترونیک آترین و مدیر سازمان مردم نهاد آترین در حوزه تخصصی رباتیک، از سال ۱۳۹۴ در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعالیت دارد. او فعالیت خود را با هدف آموزش رباتیک، برنامه‌نویسی و کارآفرینی به کودکان و نوجوانان آغاز کرده و معتقد است رباتیک بهانه‌ای برای آموزش خلاقیت، حل مسئله، برنامه‌نویسی، ساخت ابزار، طراحی، کار تیمی، اعتمادبه‌نفس و کارآفرینی است.وی با بررسی شرایط متوجه شد که اغلب آموزشگاه‌های رباتیک صرفاً آموزش مونتاژ می‌دهند و نتیجه خاصی ندارند. تصمیم گرفت آموزش را از کودکان سه ساله شروع کند و تاکنون گروه‌های سنی مختلف را آموزش داده است؛ با این نگاه که در پایان هر دوره، دانش‌آموز بتواند نتیجه‌ای ملموس همچون ساخت ابزار، درآمدزایی یا حتی کسب‌وکار خانگی داشته باشد. مثلاً دانش‌آموزی پس از یادگیری ساخت لامپ دست‌ساز، در خانه مشغول تولید شد و اکنون نمایشگاه می‌زند یا در رشته برق ادامه تحصیل می‌دهد. یا دانش‌آموز دیگر پس از گذراندن آزمایشگاه شیمی کودک، توانسته از خانه به درآمدزایی برسد. بهنام پس از بررسی بازار کیت‌های آموزشی ایرانی و خارجی، به این نتیجه رسید که هیچ‌کدام پاسخ‌گوی ذهن تحلیل‌گر بچه‌های باهوش نیستند. حتی نمونه‌های خارجی نیز صرفاً برای بازی طراحی شده‌اند. بنابراین تصمیم گرفت وارد حوزه بومی‌سازی و معکوس‌سازی ربات‌های آموزشی شود. به عنوان مثال یک مدل بازوی رباتیک سه کاره ساخت کره که در حال حاضر فقط در چند دانشگاه خاص تدریس می‌شود، اکنون توسط دانش‌آموزان او بازسازی شده است. وی در ابتدای مسیر، با یک ماشین و تجهیزات آموزشی خود، به مدارس مختلف بیرجند می‌رفت و صبحگاه‌ها آموزش رباتیک را معرفی می‌کرد. در سال اول فعالیت، بیش از ۲۵ مدرسه بازدید شد و حدود ۲۵۰ دانش‌آموز جذب شدند. اکنون دانش‌آموزانی دارد که در مناطق محروم بیرجند ساکن‌اند، اما در هوش و توانمندی هم‌پایه بهترین‌ها هستند. وی تأکید دارد که بچه‌ها باید قبل از یادگیری کدنویسی، تفکر منطقی و حل مسئله را یاد بگیرند. آموزش‌هایی مثل ساخت دست مکانیکی، پروژه‌های خلاقانه با وسایل ساده و … فقط بخشی از مسیر رشد بچه‌هاست. گاهی حتی هزینه برخی دانش‌آموزان را خودش تقبل کرده تا فرصت یادگیری از آن‌ها گرفته نشود. مدیرعامل شرکت فناور آترین بعد از همکاری چندساله با پارک علم و فناوری و حمایت مؤسسه خوارزمی، هم اکنون به دنبال تکمیل پارک علمی با تم رباتیک در خراسان جنوبی است. پارک علمی فضای تفریحی آموزشی است و از بعد گردشگری هم برای استان عزیز ما طرح برجسته ای است چرا که در استان بخش تفریحی برای نوجوان و جوان نداریم. در این پارک، فضاهای مختلفی برای سنین متفاوت طراحی شده و هدف آن آموزش توأم با بازی، خلاقیت و فناوری است. برای تجهیز این پارک، حدود ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.بهنام معتقد است اگر نهادهایی مانند شهرداری، آموزش و پرورش، استانداری و بنیاد نخبگان حمایت کنند، می‌توان زمینه پرورش نسلی خلاق، فناور و سازنده را در همین استان فراهم کرد.وی با گلایه از اینکه بچه‌ها فقط یاد گرفته اند با گوشی بازی کنند در حالیکه، باید به آنها یاد بدهیم چطور خودشان بازی خلق کنند و آگاه شوند که با فکرشان می توانند دنیا را تغییر دهند.

پارک علمی آترین؛ خلاقیت کودکانه
در مسیر فناوری
این کارآفرین خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت فناور آدرین، با سابقه فعالیت ۱۰ ساله، بیش از سه هزار کودک و نوجوان را در حوزه‌های رباتیک، برنامه‌نویسی، الکترونیک، مکانیک و هوش مصنوعی آموزش داده است. وی با اشاره به اینکه هدف ما فقط آموزش یک مهارت نیست؛ بلکه تفکر حل مسئله، تفکر کارآفرینی و سواد مالی، خلاقیت، کار تیمی و نظم ذهنی را به بچه‌ها یاد می‌دهیم، افزود: در سال ۱۴۰۲ ایده پارک علمی در ذهنم جرقه خورد اما به‌دلیل نبود فضای مناسب متوقف شد. در این طرح، بچه‌ها با طراحی سه‌بعدی آشنا می‌شوند اما باز هم در این مدت تلاش کردیم با پرینتر سه‌بعدی ایده‌های دانش آموزان را از اسباب‌بازی گرفته تا قطعات ربات به مرحله عمل برسانیم. بهنام تأکید کرد: تحریم‌ها و نبود قطعات، ما را به سمت بومی‌سازی برد. بچه‌ها با پرینتر سه‌بعدی ایده‌های خود را اجرا می‌کنند و حتی نقاشی‌های ذهنی‌شان را تبدیل به ابزار آموزشی یا بازی می‌سازند. وی با اشاره به همکاری خوب فنی‌وحرفه‌ای و مؤسسه خوارزمی بیرجند، گفت: اکنون دو فضای کاری «در خوارزمی برای آموزش، و کارگاه در فنی‌وحرفه‌ای» داریم که از تهران و گلستان برای بازدید در کارگاه ما حضور یافته اند.
وی از مسئولان خواست در زمینه‌ی واگذاری فضای مناسب، تأمین تجهیزات و تسهیلات بانکی همراهی کنند و پیشنهاد واگذاری مکانی از سوی شهرداری را خواستار شد که بتوان با عملی کردن پارک، فضایی برای آموزش، کارگاه و مسابقات را در یک مکان تعبیه کرد که در صورت تحقق این مهم، تنها 3 میلیارد تومان برای تجهیزات نیاز است. بهنام خاطرنشان کرد: آموزش رباتیک به کودکان، فرصتی بی‌نظیر برای تقویت خلاقیت، مهارت حل مسئله و آشنایی با تکنولوژی‌های روز است.
در این دوره‌ها، کودکان به‌جای یادگیری تئوری، با ساخت و برنامه‌ریزی ربات‌ها به‌صورت عملی درگیر می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: یادگیری برنامه‌نویسی، تفکر منطقی و علاقه‌مندی به علوم STEM از دیگر دستاوردهای این کلاس‌هاست. هدف این آموزش‌ها، آماده‌سازی نسل آینده برای مشاغل فناورانه با رویکردی جذاب و انگیزشی است.

نویسنده
محمود حیدری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات