هر چند میزان رشد و پیشرفت علمی نوجوانان و جوانان خراسان جنوبی با یک دهه قبل و حتی خراسان جنوبی قابل مقایسه نیست که نمونه آن را در کسب 31 رتبه زیر 100 و در واقع دو رقمی در کنکور سراسری امسال می توان مشاهده کرد ولی هنوز در بخش هایی از این استان دانش آموزانی از تحصیل به ویژه در مقاطع بالاتر و دوره اول و دوم متوسطه محروم هستند.
این موضوع را به ویژه می توان در برخی روستاهای مرزی مشاهده کرد که هم کمبود امکانات و هم بسیاری از موضوعات فرهنگی باعث شده به ویژه دختران آنان از ادامه تحصیل محروم بمانند.
سری به روستای لجنگ از توابع درح شهرستان سربیشه زدیم.
روستای ما تا کلاس ششم مدرسه دارد
نرگس لجنگی از دختران مؤدب و خوش زبان این روستا است که در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی بیان کرد: من تا کلاس ششم دبستان تحصیل کرده ام و بعد از آن دیگر ادامه تحصیل ندادم.
وقتی علت را از او پرسیدیم بیان کرد: در روستای ما فقط مدرسه مقطع ابتدایی وجود دارد و بعد از آن پسران برای ادامه تحصیل در صورت تمایل به ماخونیک می روند و دختران نیز از محروم می مانند.
فاطمه لجنگی از دیگر دختران روستا نیز با بیان اینکه دوست دارد ادامه تحصیل دهد، بیان کرد: در روستای ما تا کلاس ششم مدرسه وجود دارد و بعد از آن باید به سربیشه برای ادامه تحصیل برویم.
پسران به ماخونیک می روند
وی افزود: ما نیز هزینه و توان و امکانات رفتن به سربیشه را نداریم و پسران نیز برخی به سربیشه و ماخونیک می روند و برخی دیگر نیز قید تحصیل را می زنند و به سراغ مشاغل دیگر می روند.
در روستاهای دیگر چون کلاته بلوچ و دامدامه نیز شرایط همین گونه است و تنها مدرسه ابتدایی وجود و فرزندان نوجوان این روستاها باید برای ادامه تحصیل به نقطه دیگری از این شهرستان بروند.
مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در خصوص دغدغه ادامه تحصیل دانشآموزان روستاهای مرزی استان در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی اظهار کرد: چندی پیش برخی خبرنگاران محترم در بازدید از برخی روستاهای استان، دانشآموزان عنوان کردند که تنها تا پایه ششم امکان تحصیل دارند و پس از آن، به دلیل نبود مدرسه، پسران برای ادامه تحصیل به ماخونیک میروند اما دختران ناگزیر ترک تحصیل میکنند.
بهترین مدارس، شبانه روزی است
وی افزود: وظیفه ما فراهم کردن شرایط تحصیل برای همه دانشآموزان در سراسر استان است، اما تحقق این امر نیازمند همراهی و همکاری خانوادهها نیز است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: طبیعی است که در روستاهایی که تعداد دانشآموزان بسیار اندک و در حد پنج یا شش نفر است، ایجاد مدرسه دوره اول یا دوم متوسطه دشوار و از نظر آموزشی و … مقرون به صرفه نیست و در واقع کار سختی است و در چنین شرایطی نه تنها کیفیت آموزش کاهش مییابد، بلکه امکان تأمین دبیران تخصصی برای دروسی همچون ریاضی، فیزیک یا زبان خارجی وجود ندارد.
مرتضوی اظهار کرد: از همین رو پیشنهاد ما بهرهمندی دانشآموزان از مدارس شبانهروزی است؛ چرا که در چنین مدارسی به دلیل تعداد بالاتر دانشآموز، حضور دبیران تخصصی و تفکیک رشتهها، کیفیت آموزش در آنها به مراتب بالاتر است.
وی یادآور شد: ما حقیقتاً مایل به ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان هستیم و از همین جهت شرایط رفاهی، اسکان، تغذیه، گرمایش و سرمایش در این مدارس به طور کامل فراهم شده است.
هزینه ایاب و ذهاب را می دهیم
مرتضوی افزود: حتی در صورت نیاز، هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان نیز از سوی آموزش و پرورش پرداخت خواهد شد تا خانوادهها نگرانی نداشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تأکید کرد: ما دغدغه آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم را داریم و از اولیای محترم تقاضا میکنیم با همراهی خود، زمینه ارتقای کیفیت تحصیل فرزندانشان را فراهم آورند. وی افزود: باور داریم که این دانشآموزان حق دارند همچون همسالان خود در مناطق برخوردار، از بهترین فرصتهای آموزشی استفاده کنند و در فضای رقابتی سالم رشد یابند. مرتضوی یادآور شد:آموزش و پرورش خراسان جنوبی با افتخار خود را خادم خانوادهها و دانشآموزان میداند و آماده ارائه هرگونه خدمت در این مسیر است؛ اما تحقق این هدف جز با همکاری و همراهی والدین میسر نخواهد شد.
مشکلات آموزش آموزشی در روستاهای مرزی مانند لجنگ، کلاته بلوچ و دامدامه، تنها با توسعه زیرساختها حل نخواهد شد، بلکه نیازمند یک رویکرد جامع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
آموزش و پرورش میتواند با اطلاعرسانی مؤثرتر، ایجاد انگیزه در خانوادهها، تسهیل رفتوآمد دانشآموزان، و افزایش ظرفیت مدارس شبانهروزی، گامهای مؤثری برای کاهش نرخ ترک تحصیل در این مناطق بردارد.
در نهایت، باید باور کنیم که تحقق عدالت آموزشی، نه یک شعار، بلکه ضرورتی حیاتی برای توسعه پایدار و متوازن در سراسر کشور است.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.