اجتماعی 03 شهریور 1404 - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بیرجند، تنگدستِ پارکینگ

با وجود راه‌اندازی چند پارکینگ در ۱۰سال اخیر، کمبود جای پارک در خیابان‌های پرتردد بیرجند همچنان یکی از مشکلات اصلی شهروندان است و باعث ترافیک سنگین و پارک دوبل خودروها می‌شود. افزایش خودروهای شخصی، تمرکز خدمات و مراکز تجاری در مرکز شهر و توسعه‌نیافتگی خیابان‌ها و پارکینگ‌ها، این مشکل را پیچیده‌تر کرده است.
بر اساس خلاصه گزارشی از ایرنا، یک شهروند ساکن خیابان حافظ مهرشهر گفت: «تقریباً هر روز یک یا چند خودرو جلوی در منزل ما پارک می‌کند؛ نه می‌توانیم ماشین را از خانه بیرون بیاوریم، نه اگر بیرون باشد به راحتی وارد کنیم. بارها مجبور شدم در خانه بمانم تا راننده‌ای بیاید و ماشینش را جابه‌جا کند».
او افزود: «گاهی مجبور شده‌ام با هزینه شخصی تابلوی «مقابل در توقف نکنید» نصب کنم، اما باز هم رعایت نمی‌شود». زهرا مهرورزان، شهروند دیگری، گفت: «در خیابان‌هایی مثل حکیم‌نزاری، جمهوری، منتظری و بعضاً طالقانی و انقلاب، واقعاً جای پارک وجود ندارد. اغلب مجبور می‌شویم خودرو را در خیابان‌های فرعی یا کوچه‌های دورتر پارک کنیم». وی علت اصلی مشکل را کوچک بودن خیابان‌ها و کمبود پارکینگ‌های عمومی دانست و پیشنهاد داد: «شهرداری با عریض‌سازی خیابان‌های اصلی و مسیرهای منتهی به بازار و مراکز شلوغ، بخشی از این فشار را کاهش دهد.»
کارشناسان معتقدند این معضل ریشه‌دار و چندوجهی است؛ از جمله افزایش جمعیت شهری، رشد مالکیت خودرو، توسعه‌نیافتن خیابان‌ها و زیرساخت‌ها، تمرکز خدمات و استقبال پایین از حمل‌ونقل عمومی. محمدرضا قاسمی، کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: «شهروندان به‌درستی مطالبه ایجاد پارکینگ‌های عمومی بیشتر و مدیریت هوشمندانه ترافیک شهری را دارند، اما فرهنگ‌سازی برای کاهش وابستگی به خودروهای شخصی نیز نقش مهمی دارد.»
سرهنگ محمدرضا خسروی، سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان، گفت: «پارک دوبله و مورب ممکن است در لحظه برای برخی رانندگان راهگشا باشد اما به طور گسترده باعث تداخل در تردد سایر خودروها و نارضایتی شهروندان می‌شود.» او افزود: «پلیس به صورت مستمر در حال برخورد با این تخلفات است و امید داریم با توسعه پارکینگ‌ها، فشار بر خیابان‌های پرتردد کاهش یابد.» شهرداری بیرجند اعلام کرده که برنامه‌هایی برای توسعه، هوشمندسازی و افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی دارد. مهدی حدیدی‌نژاد، معاون عمران و ترافیک شهرداری، گفت: «در خیابان طالقانی حدود ۵ هزار متر مربع زمین تملک و به پارکینگ عمومی تبدیل شده است که می‌تواند بخشی از فشار ترافیکی این محدوده را کاهش دهد». او افزود: «طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک بیرجند، با مطالعات انجام شده، برای بررسی و تصویب نهایی در نوبت وزارت کشور قرار دارد و مبنای علمی و اجرایی مهمی برای توسعه زیرساخت‌های پارکینگ و حمل‌ونقل خواهد بود.» محسن شجاعی، مدیرکل دفتر فنی استانداری، گفت: «طراحی شهری بیرجند با نیازهای امروز خودروهای شخصی تطابق ندارد و شهر بیشتر با خودروها کنار آمده تا اینکه واقعاً انسان محور طراحی شده باشد.» او تأکید کرد: «برای مدیریت معضل پارکینگ و ترافیک، باید هم راهکارهای فوری و کوتاه‌مدت مانند کنترل نظم و برخورد با سد معبر و هم برنامه‌های بلندمدت مانند احداث پارکینگ طبقاتی، بازطراحی شهری و فرهنگ‌سازی اجرا شود.»

نویسنده
محمود حیدری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات